6/10 och min vecka var räddad!

Helg igen! Veckan har gått riktigt fort! Det var den fjärde veckan i skolan! Igår blev det oktober och ja, det känns ju verkligen inte att jag lämnade Sverige för 7 veckor sen!

"Det var 4 C imorse när jag och Jen stod och vänta på bussen! Hösten kommer mer och mer, sätter lite färg på alla träd! Så vackert med alla lövträd i olika nyanser! Första timmen i skolan satt jag och läste i min grammatikbok och insåg verkligen hur otroligt bra den är! På SVT'n så fick jag tillbaka en TP; 4/10, NÖJD SOM TUSAN! På matten hade vi val till "elevrådet" och jag fick en röst! haha!
KOM IHÅG! Månen är aldrig större än din tummer, saker, problem, blir inte större än vad man gör de till!
SUMMA SUMMARUM: helt okej!"

"På historian idag fick alla tillbaka sitt historia prov. Inte jag dock. Hon sa snällt till mig, "jag tror att du ska göra det en gång till hemma, så att du förstår uppgifterna" kan jag ha fått icke godkänt kanske? ;) Men jag bara log! På engelskan spelade jag och Hernan upp vår pjäs, jag tyckte väl inte att det var jätte svårt. men det tyckte dock han! ;) Imorgon är det Onsdag och jag ska hem till min fina värdfamilj! som jag längtar!" älskar hur jag börjar mixa språken!! haha

"På kemin fick jag tillbaka mitt kemiprov! Det gick bättre än vad jag trodde! 2.5/20! När jag efteråt berättade det för Patou så bara skrattade vi! Hemma skulle jag fått väldigt mycket panik, men här, så skrattar vi bara åt det! :D Hemma åt vi toast och vindruvor i solen! fint, gott och mys! På bergen låg det snö! Det bliv lite chattande med min store, store broder Markus! Nedcabat åkte jag tillbaka till skolan, för 2 timmars franska. det blir bättre och bättre, men fortfarande... MEN! efteråt! när jag stod och väntade på lite folk, så kom min fransklärare fram till mig och frågade om jag verkligen hade skrivit min franska inlämning helt själv? och om jag hade fått några idéer från mina klasskompisar? om jag hade läst texten själv?! JA, nej, nej, Jen hade faktiskt läst den med mig, men jag hade skrivit helt själv! han var nöjd, tyckte att den var jätte bra! även fast det fanns en del stavfel! Och ett STORT leende satte sig på mina läppar! Jag och Linda tog sedan en prommenad längs vattnet och det var både vackert och skönt!"

"Sista dagen i denna månad, sista dagen i september! Idag fick jag tillbaka min franska inlämning, 6/10, 6/10!!!!! Det gjorde min dag igår och vi kan väl säga att den gjorde det idag med! Visst att jag recensserade 1 text och resten av klassen 3. Men jag kunde faktiskt inte vara lyckligare! Sen att jag inte ens fick något betyg på matteprovet... det är en helt annan historia! Jag är här för att lära mig franska!
När skolan var slut, mötte jag upp med några andra tjejer och vi begav oss till "gymnase", för lite "efter-skolan-idrott" Fitness! Det var jättehärligt! jag kunde inte alla stegen, men nästa gång kan jag kanske något mer! Folk är snälla, möter min blick och deras ögon säger att det är bra och det kommer bara bli bättre! Efter middagen så pratade jag med Peder! fin uppfinning det där, mobiltelefon!"

Fredagen igår var helt okej! Efter att ha lagt ner de sista grejerna i väskan, vikt ihop täcket och lagt in det i skåpet, ställt upp stolen på skrivbordet och ätit frukost, så gick jag och Jen och tog en kopp kaffe! Efter en halvtimme så passerar en svart golf som tutar vääääldigt mycket. Jen kollar på mig och säger "I don't know her!" Sedan, efter 10 minuter, så fick jag ett litet SMS... Det var Nono, tjejen som jag åkte med till Veoul förra helgen! Som sa att det var hon som var på väg till jobbet, såg tydligen ut som en riktig fransyska när jag satt där med min espresso! På matten skrev jag ner väldigt användbara svenskafraser till mina klasskamrater! haha! När jag mötte upp med Jen för att gå till bussen så var jag inte alls lika trött som vanligt! Är detta ett tecken på att jag förstår mer nu och inte behöver översätta lika mycket i huvudet? hoppas...
Väl hemma så fick jag applåder när jag berättade för John och Patou om mitt betyg i franskan! Stolt som tuppen! Vi hade gäster och vid en underbart vacker höstdukning så avnjöt vi en riktigt mumsig middag!
De kunde lite svenska... Skål, Tack, Alla vackra flickors skål! Det var fint tyckte jag! :D

När jag vaknade i morse så trodde jag inte riktigt på klockan som visade 09.30... jag har inte vaknat senare än 9 innan... lite ovant! haha!
Rostade några mackor och åt frukost, medans jag hörde Patou cykla i rummet bredvid! Så när kaffet var uppdrucket och skorna snörade så gick jag och gjorde henne sällskap! Härligt och otroligt skönt att bara få rensa huvudet sådär! Dusch och sedan lunch! nom nom! Herico verts och ris! Chattade sen lite med mamma, för att sedan åka iväg med Patou för att vandra en skvätt! Lite otaktiskt bara att jag la fokus på benen idag... det var jobbigt uppför! så vi besteg ingen alp, men fina bilder fick jag i alla fall! :D (kommer senare!) Jag hör hur ångkokaren är igång där nere och jag tror att det blir pumpa soppa till middag! :D

So long, Bisous!

Kommentarer
Postat av: Emelie

hahah jag älskar dina provresultat! :D tänk om nån i vår klass fick 2,5/20 ... jag tror inte att den personen skulle komma till skolan mer, haha xD

2010-10-03 @ 11:15:09
Postat av: Marcussss

Johanna vännen! Vill vara där med dig och uppleva allt! Försöker läsa dina nlägg så ofta jag kan men har varit historiskt dålig på att kommentera! Saknar dig knas mycket och önskar att vi träffas snaaaaart! Stor kram till hela dig och en mega släng kyss på franskt vis! Adiue

2010-10-03 @ 12:26:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0