Paris, i alla fall de två första dagarna! varning, lång detaljerad text, utan bilder!

I Lördags morse stod väckarklockan på 05.40.
Det blev en stadig fransk frukost och en dusch innan jag och min värdpappa satte oss i bilen med slutdestination Lausanne, men mellanlandning i Evian för att hämta upp "svenskan från Thonon", Ellen.
När vi kom till Lausanne var vi en och en halv timme tidiga. Så tillsammans med John kollade vi så att tåget inte var försenat och vart det gick ifrån.
När vi bisous'at honom hejdå så satte vi oss och tog en kopp kaffe/ Choklad. 09.10 gick vi på vår vagn och letade upp våra platser, eftersom 1:a klass var billigare var det dessa platser vi satt på, så vi tog av oss våra skor och satte oss riktigt bekvämt! 09.22 avgick tåget och vi rullade mot Paris! Vi pratade om allt som var olikt allt som var likt. Eftersom vi inte riktigt pratat så hemskt mycket svenska under de senaste 2 månaderna så vart det väldigt mycket små franska ord som dök upp både här och där! Vi pratade och pratade, jag försökte läsa ur min franskabok, men gav upp. Vi var ju där för att prata! Vi åkte genom den franska landsbygden och efter 3 timmar och 55 minuter var landsbygden utbytt till en stad, en stad vid namn Paris och en tågstation vid namn Gare de Lyon.

Vi tog våra resväskor och gick av tåget, känslan av att sätta ner fötterna på perrongen var fin! Sen gick vi sida vid sida, med stadiga steg emot metron. På vägen doftade vi dock lite på några goda parfymer och köpte även biljetter till metron. Två stationer senare var vi i St.Paul där vi mötte upp med en annan svensk flicka, Elin för att sedan, utanför Starbucks, möta upp två gotlänningar. Var av den ena var min bror, Peder och den andra min sjungande vän Stina!

Tillsammans gick vi sedan ett kvarter bort för att äta lunch på Breakfast in America.
En amerikansk diner! Det var dock lite kö, men efter velande och försök till svensk demokrati stod vi sedan i kön.
Annelie, tjejen som jag och Peder gjorde vår intervju med gjorde oss sedan sällskap och tillsammans väntade vi på att få komma in. Men det var helt och hållet värt det. När det var vår tur att komma in kollade servitören på vårt bagage och sedan på den lilla lokalen. Det slutade med att våra väskor staplades uppe på varandra mellan väggen och skyltfönstret, en vacker syn!

Jag måste säga att jag älskar att vi började vår Paris vistelse med ett lunch på en amerikansk diner och pancakes!
Men det var så sjukt gott! Efteråt gick vi till vårt Hotell/hostel/härbärge Vilket var totalt underbart! Vi checkade in och tjejerna och jag lyckades ta rummet med stege, alltså etagevåning! Med tanke på vad vi betalade, kan man säga att vi gjort ett klipp! I Peders rum hittade vi också en till gotlänning, en Gustav. Tillsammans gick vi allihop över Seine x2 och sedan tillbaka, x2 strosade runt och bara njöt! Vi kollade i franska affärer och jag shoppade ett läppstift, mitt franska läppstift! :) När vi var några kvarter ifrån vårt hotell så kom världens störtskur. Så vi höll sjalarna över huvudet och sprang! När vi några minuter senare kom fram så var vi alla helt genomblöta!

Gick upp på rummet för att lägga av mig väskan innan middagen och i rummet möts jag, vi av yttligare några svenska flickor. Mycket trevliga sånna också! Så vi hälsade mycket svenskt med kramar, inga bisous eller handslag, utan varma, svenska kramar. Tillsammans gick vi sedan och mötte upp de andra, totalt var vi då 28 svenskar(!) plus Lena och Ebba. Vi åt middag nere i hotellets källare och det var lite som i skolan, en bricka, baguette, förätt, varmrätt och efterrätt. Men det var fint! :) Vi snackade och snackade, de som jobbade där sa till och med till oss att de
behövde borden, så vi var tvugna att gå ;)

Allihopa betämde vi att vi skulle ses 20.30 för att gå och sätta oss någonstans och prata. Sedan efter några varv i kvarteren kom vi tillbaka till det första stället vi stått utanför. Svensk demokrati funkar inte riktigt med franska svenskar! :)Så där satt jag vid ett bord med några trevliga svenska flickor! När vi suttit där i kanske 1,5 timme så kom en låt vi kände igen. Timbuktu, alla vill till himmelen. Så vi sjöng på den bredaste skånska med och det var verkligen helt osannolikt att den låten spelades då! Efter den kom sedan 2 Abba låtar, inte lika upphetsande, men väldigt roligt för oss nationalister! ^^ haha Eftersom hotellets portar stängde klockan 1 så var vi innanför hotellets portar innan klockan 1. Sen att vi satt och pratade i rummet så att klockan i alla fall blev 2, eller tre... ja, det är en helt annan historia!
Väckarklockan sattes i alla fall på 8.00

Så då gick jag upp, satte på lite maskara, lite läppstift, på med stövlarna, kappan och kånken. En ny dag i Paris var att vänta! Åt frukost med resten och då slogs dagens lilla gäng ihop. Vi som inte ville till Louvren. Så vi vandrade en skvätt i de stängda Marais-kvarteren, kollade in vilka vintage butiker som skulle besökas under vistelsen och vilka vanliga butiker vi verkligen inte skulle gå in i. Dels pågrund av ekonomiska skäl och av innehålls skäl ;)

På vägen mot vårt första mål, shakespeare and company passerade vi Centre Pompido. För alla oss, eftersom vi läst franska på höstadiet blev det en nostalgitripp. Eftersom konstverken utanför var med i vår bok! :) Så där togs det fina gruppfoton. När vi passerat några hemska turist stråk kom vi till Notre dame. Såklart gick vi in. Jag blir alltid lika facinerad av kyrkor. Tänk att folk kunde bygga så fantastiska byggnader med hjälp av sina bara händer! Så det tändes ljus. Och tankarna gick till vässarö, konfen, funken i sommras och kapellet! <3

Sedan efter en liten prommenad kom vi fram till vårt mål, Shakespeare and company. Vilket var stängt.  Som tur var, var klockan bara 10.30 och affären öppnade 11. Så franska som vi har blivit satte vi oss ner vid närmaste café och tog en kopp kaffe/choklad. Även fast det bara är en kopp kaffe, så känns det lika underbart att beställa och betala på franska!

När vi gick in i butiken. Spreds det en varm känsla över oss alla, man kände att man kommit hem.  Gamla böcker var blandat med nya. post-it lappar blandat med kvitton på anslagstavlor. Att bara sitta ner i en gammal fåtölj och läsa några sidor i en bok... Bara se en vääääldigt gammal ELLE. Att bara få spela några stråfer på pianot. Jag var totalt såld! jag kunde inte låta bli att köpa något! När vi efter drygt en timme var påväg ut ur butiken var jag tvungen att berätta för hon i kassan vilken underbar butik det var. Frågade också om det fanns någon mäjlighet att flytta in. När hon svarade ja, dog jag lite. Tydligen var det 4 författare som för stunden bodde där. Om man är författare kan man få bo där under en kort period för att skriva. Som betalning jobbar man några timmar i affären! Så nu vill jag bli författare!

Upp över öronen med intryck från affären bestämde vi oss för att åka till Sacre coeur för att äta lunch.
Så i montmartre köpte vi 2 baguetter, 2 ostar, ett paket salami, en flaska cider och några småtomater. Annelie och Elin shoppade sushi och sedan besteg vi de över 200 stegen upp till sacre Coeur.
Satte oss på trappan och startade vår franska lunch. Med en gitarrspelande fransman i bakgrunden, och hela paris framför oss hade vi det riktigt bra! Vi sjöng med i hans låtar och ja... det var alldeles alldeles underbart!

Efter ett besök inne i kyrkan och yttligare WOW att människor kunnat bygga detta, ett tänt ljus gick vi runt lite i montmartre. Köpte vykort, och bara njöt! på vägen ner mot lägre höjder öppnade sig himmelen och sjalar blev paraplyer. Vi sprang till närmaste metro för att sedan ta den till St.Paul.

Sedan en liten springtur till, till hotellet. Upp på rummet och lämna av lite prylar innan vi mötte upp de andra svenskarna på gården. För att sedan tillsammans med vår kontaktperson i Paris, Ebba och Lena gå till Svenska institutet.  Där vi satte oss vid ett konferansbord, bjöds på svenskt godis och svenska upplevelser i detta land, Baguetteland. Vissa var bra. Andra var verkligen mindre bra. Jag måste säga att jag blvit lyckligt lottad! Därefter gick vi tillbaka till hotellet för middag.

20.30 möttes vi upp för att hitta något nytt trevligt ställe att spendera kvällen på. Vi gick till Bastille där vi hittade ett riktigt schysst ställe! Som vi satt på och pratade och pratade... På vägen hem hittade vi crepes... nomnom! nutella och grädde var riktigt mumsig nattmat! :)

Väl hemma på hotellet stod jag och pratade med Clara, mycket trevlig flicka! Som av någon märklig anledning är väldigt inne i filosofins värld ;)Så även det blev en sen kväll... Med klockan ställd på en halvtimme tidigare gick jag och la mig efter en blick ut mot ett nedsläkt Paris... <3

Så de två första dagarna de andra två kommer imorgon! :)

BIZ

Kommentarer
Postat av: Elin

Fin blogg:) Följa varandra via bloglovin?

2010-11-04 @ 10:02:39
URL: http://fashionbyelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0