Tillbaka till mitt andra hem-land!

Så har jag varit Frankrike i nu en vecka efter jullovet och två veckors besök i Sverige.
Veckan innan planet gick till la suede så höll jag två presentationer för min klass. Engelskan gick toppen, även fast jag blev lite smått arg på min engelsklärare som från början sa att jag fick hela lektionen att göra redovisningen, sedan en vecka innan gav mig tjugo minuter, det var inget problem, då kortade jag ned min powerpoint och la den på mitt usb minne och var astaggad. På måndagen berättade hon att hon kunde fixa en projektor, dock ingen dator, så om inte jag kunde fixa någon dator så skulle jag få ha min redovisning utan powerpoint och mitt arbete skulle ha varit förgäves.

Jen tog dock med min dator så jag höll min från början en timmes föreläsning på 10 min, eftersom läraren aldrig gav mig ordet. Men det gick super och hela klassen stannade kvar en stund extra och lyssnade klart:) söta! Franskan gick också bra, jag var dock sjukt nervös... Men jag pratade i över fem minuter och alla antecknade för fullt! Efteråt fick jag massvis av beröm av min fransk lärare:) men jag vet fortfarande inte vilket betyg jag fick.
På fredagen när jag packade min resväska kändes det verkligen helt overkligt, packa inför en semester i Sverige liksom, hur ofta gör man det? Vi hade en väldigt mysig kväll när vi åt och drack gott, låtsades att det var jul, minijul;)

Resan till sverige gick super, nästan alla andra flighter var antingen inställda eller försenade, men inte vårt! Vi gjorde lite tax free shopping och bara njöt av att vara på en stor flygplats! Väl framme i stockholm hela och nästan inte försenade så väntade jag på mitt bagage som hade virrat bort sig i Europas snökaos. Så damen sa snällt till mig, förhoppningsvis så kommer den på måndag, näääääästa!

Så utan väska fick jag gå igenom tullen och på andra sidan möta Fredrik:) det var ganska bisarrt för jag pratade franska med honom, engelska med Jen och läste på svenska reklamskyltar^^ huvudet snurrade fint det! Med vi menar jag min Värdsyster Jent som firade julen med mig och min familj i Sverige!
Sverige var helt underbart, träffade en massa underbara människor, så som min fantastiska familj, för första gången sedan min kära moder fyllde 50 var hela familjen samlad vid middagsbordet hemma på Bräntings. Tack familj och vänner för att ni gjorde Sverige vistelsen så fin!

Hade en ganska stor klump i magen när jag satt på flygbladen ut till Arlanda, visste inte hur jag kände mig. Kändes svårt att lämna familjen och veta att det kommer dröja till nästa gång. Men samtidigt skönt att komma tillbaka till min nya vardag. Hur Frankrike nu kan vara vardag? Sov hela flygresan och vaknade lagom till inflygningen över alperna, satan så vackert det var! Synd bara att ingen elektronisk utrustning var tillåten.

Att möta värdföräldrarna var fint, hade saknat dem lite också! Men en konstig grej var att när jag såg huset när vi kom på vägen släppte något av den klumpen som bildats tidigt samma morgon. Jag tänkte, åhh, hemma. Betyder då detta att jag ser detta som hem nu?
Jo jag tror det. Så jag är hemma, typ..

När skolan började förra veckan så var alla glada att se mig och även fast jag trodde att jag skulle ha glömt bort franskan under lovet. Faktum är dock att det känns som om jag både förstår och pratar bättre. Och hade det inte varit för att jag var sjuk förra veckan så hade jag nog inte längtat hem. Men det är alltid jobbigt att vara sjuk någon annanstans än hemma.

Men efter ett besök hos den franske husdoktorn som skrev ut en massa olika piller, allergipiller, feber nedsättande och kräm till mina eksem. Så mådde jag märkbart bättre på fredagen! Helgen var en sån mysig helg. I lördags vid lunchen bestämdes att vi skulle utnyttja det vackra januari vädret med en promenad i Geneve. Det var sjutton grader och sol, helt underbart att gå i min fina Pippitröja och strosa i vackra Geneve!

Puss i pannan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0